fredag 15 februari 2019

Poppels x 3

Provade för ett tag sedan tre av Poppels öl. Poppels är ju en av Göteborgs större hantverksbryggerier och har rönt en del framgångar.



Har sedan tidigare bara provat två ur deras sortiment (något jag kan skriva om en annan gång), så tyckte det var dags att utöka listan.

De provade ölen var Passion Pale Ale, Sessions IPA och West Coast IPA.

Passion Pale Ale ger som namnet antyder smaker av tropiska frukter. Dock ganska beskedliga sådana och smaken går helt klart mer åt IPA hållet än Pale Ale hållet med sin blommiga humlighet och beska. En ok öl men långt ifrån mitt första val. På RateBeer gav jag den 2,9 medan snittet för den bland de få recensioner som gjorts (mestadels svenska) låg på 3,5.

Sessions IPA var någonting annat. Här kommer de fruktiga tonerna fram mer och den har verkligen smak av en sessions IPA. Namnet "session" kommer från England då arbetarna fick dricka under sin "session". Då krävdes ett lättare öl på inte allt för många procent. Poppels session IPA bryggs av fem maltsorter, tre humlesorter och en klassisk alejäst. Av Poppels öl så tycker jag personligen denna är bland de bästa jag hittills druckit. Mitt betyg på RateBeer blev 3,5 och snittet på de få som gjort den ligger på 3,4. Priset för en 33 cl flaska på S.B. ligger på 19,90 kr vilket gör den till bland den billigaste Poppels-ölen i sortimentet så billigare behöver inte betyda sämre. 

West Coast IPA är en IPA med tydlig besk IPA-smak. Mosaic-humlen dominerar och det ger både blommig doft som beska. Det här är nog den jag minst gillat hittills av Poppels öl-utbud, men smaken är ju som baken. 2,5 på RateBeer medan kollektivet tycker 3,4.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar